Hvor meget ved du egentligt om varemærker – og hvad de betyder?

Her går vi igennem 3 hurtige om varemærker, hvad de beskytter – og hvordan du skal stå på din ret for ikke at risikere at miste den.

Uregistrerede varemærker

I Danmark opererer vi med uregistrerede varemærker.

Selvom du ikke har registreret dit varemærke med det offentlige, har du mulighed for at opnå beskyttelse, hvis dit brand i praksis er stærkt nok. Det er en subjektiv vurdering.

Den uregistrerede beskyttelse er ikke lige så stærk som den registrerede og er derfor ikke et godt alternativ. Hvis du gerne vil beskytte varemærke og designs, er den registrerede løsning fortsat den bedste. Den uregistrerede skal mere tjene som en ”backup” til de, der har ’glemt’ at registrere deres varemærke, så de får et minimum af beskyttelse alligevel.

Et godt eksempel på dette er det kendte danske brand Georg Jensen Damask. Selv før varemærket blev registreret, var den 250 år gamle virksomhed kendt i Danmark – og en konkurrent kunne derfor ikke bruge logoet, tage navn efter virksomheden eller på anden måde imitere successen.

Vær opmærksom på, at beskyttelsen af designet på de enkelte produkter fra Georg Jensen Damask er en designbeskyttelse – og ikke en varemærkeregistrering. Det er fx en designbeskyttelse, der beskytter deres populære Damask-duge.

Varemærker vs. Patenter

Mange forveksler i praksis varemærker og patenter.

Varemærker beskytter navne og logoer.

Patenter beskytter opfindelser og nye processer.

Patenter er i praksis mere komplicerede og koster mere og benyttes af færre virksomheder end varemærkeregistreringer gør i praksis.

Reager eller mist retten

Hvis en virksomhed konflikter med din varemærkeregistrering og du ikke gør noget ved det, mister du i praksis retten til at håndhæve dit varemærke.

Det er derfor vigtigt, at du ved misbrug af varemærket reagerer skriftligt. Hvis der går for lang tid opnår modparten ret til at bruge varemærket uanset.

Reglerne er indrettet således for at en varemærkeindehaver ikke kan ”vente” indtil en konkurrent er stor nok for så at trække tæppet væk under virksomheden ved at vifte en varemærkeregistrering i luften – det skal ske så tidligt som muligt for at give mulighed for at vælge et andet navn, et andet logo eller hvad der er opstået strid omkring.

I praksis kan en erhvervsadvokat hjælpe dig med at ansøge om en varemærkeregistrering – som fx denne.

Comments are closed.

Post Navigation